Søknadsprosessen

Finn ut hvor du vil dra og hvor du vil studere. Det er enklest å velge land og steder som har en avtale med NTNU, en oversikt over dem finner du her. Hva man gjør annerledes hvis man vil til et universitet NTNU ikke samarbeider med kan jeg ikke si så mye om. DTU (som jeg valgte) har Erasmus-avtale med NTNU.

Hvis du er litt usikker på hva du skal gjøre kan det lønne seg å avtale et møte med en foreleser. Det sier seg kanskje selv, men det er da lurt å prate med en som er tilknyttet retningen du går og som ser ut til å ha litt peiling. I mitt tilfelle (jeg går K) var det Arild Holm Clausen. Det var også han jeg gikk til da jeg senere skulle få godtkjent fagvalgene. Det er ikke nødvendig med to møter, men det jeg fikk ut av det første møtet var litt info om K-emnene (se lenger ned), at det er positivt om du velger fag NTNU ikke kan tilby.

I 4. klasse er det bl.a. obligatorisk med et K-emne. Her står det litt om hva det er for noe, og her er en liste over K-emnene du kan velge mellom hvis du tar 4. året i Trondheim. Du MÅ ikke ta de vanlige, obligatoriske 4. klasse-fagene på utveksling, men hvis du ikke gjør det må du ta dem i 5. klasse, og da blir det fort "fullt" med fag det året, så det anbefales sterkt å finne noe tilsvarende.

Forhåndssøknaden finner du her, den fyller du ut og printer ut. Så må du også skrive en kort beskrivelse av de fagene du ønsker å ta. Fagoversikt finner du på nettsiden til ønsket universitet. Les deg litt opp på spesielle forutsetninger o.l. for utvekslingsstudenter, f.eks. på DTU måtte det stå "Kurset udbydes under åben uddannelse" i kursbeskrivelsen for at jeg kunne velge det faget. For DTU stod det også spesifisert når forelesningene var i forhold til timeplan, slik at jeg kunne velge fag som jeg vet ikke kolliderer tidsmessig.

Deretter tar du med deg den utskrevne forhåndssøknaden og fagbeskrivelsene og møter (etter avtalt tid) personen som skal godkjenne fagvalget. Deretter, forutsatt at dette blir godkjent, tar du med deg dette til fakultetet ditt og leverer til riktig person. For bygg-studenter er riktig person Liv, og riktig bygg er det som ligger her:
Fristen er så vidt jeg vet 1. mars, men dette kan det jo være lurt å dobbeltsjekke.

Etter 1. mars fikk jeg mail fra internasjonal seksjon med beskjed om registrert søknad, at de hadde gitt beskjed til DTU om at jeg kom til å søke, en link til DTUs søknadskjema samt litt annen informasjon. Så det er like greit å vente med å søke seg inn på universitetet til du har fått den mailen.

Fristen for DTU-søknader var 1. mai, jeg søkte rundt 1. april og fikk svar noen uker senere om at jeg hadde kommet inn. Deretter fulgte div mail fra DTU og internasjonal seksjon på NTNU med informasjon om bl.a. Erasmus-stipendet. Det er fortsatt ting som må fikses før jeg er helt klar for utveksling, men mer om det senere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

To år

Semesterstart

Oppdatering